Bewonersplatform Nijmegen Centrum – 12 maart 2024


Wijkcentrum ’t Oude Weeshuis
Vooraf vertelt de voorzitter Peter-Paul Leferink op Reinink dat nieuw bestuurslid Anneke Arzbach, wegens eerder gemaakte afspraken, is verhinderd. Bestuurslid Jaap Lamers is aanwezig bij de evaluatie van de 4- Daagse 2023 in de Lindenberg die ook deze avond is gepland.  Vervolgens wordt de agenda toegelicht; dit keer een presentatie door het ‘Huis van de Binnenstad’ en het gebruikelijke ‘vaste rondje langs de velden’.

Presentatie Huis van de Binnenstad

    Erik van Zanten, voorzitter van het bestuur van het Huis voor de Binnenstad, ( https://huisvoordebinnenstad.nl/) en binnenstad-manager Maarten Mulder verzorgen een presentatie.  De stichting behartigt het economisch belang van centrum Nijmegen met als concreet doel meer bezoek in de binnenstad. De stichting bestaat uit een netwerk van ondernemers in cultuur, horeca, retail en evenementen.

    Activiteiten van de stichting steunen de samenwerkende ondernemers. Denk aan de lokale cadeaubon, maar bijvoorbeeld ook het verwijderen van graffiti. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld ook een aantal grote schilderingen in de stad gemaakt onder andere in samenwerking met de Radboud Universiteit. Maar ook de aankleding van de stad met kerst en het maken van plattegronden voor bezoekers, behoren tot de activiteiten.

    Het (verwerken van) bedrijfsafval blijft daarnaast een belangrijk, maar lastig doel. De gezamenlijke aanpak is bijna ter ziele, maar er blijft wel een succespunt over: de containers moeten sinds 1-1 2024 binnen staan – al blijft handhaving daarop een uitdaging. Ook papierafval is een probleem. Dat zal in de toekomst alleen op vrijdagavond opgehaald worden.  Wel succesvol is de website, een samenwerking met het VVV. Via https://www.intonijmegen.com/ en Citymarketing ( actieplan Hartje Nijmegen). Voorbeelden van (andere) kleinere activiteiten zijn ’Pluk de Lente’,  ‘Ontbijtje met de buren’ en  ‘Winterweken’. In de presentatie werd ook de promotiefilm getoond.

    ‘Huis van de Binnenstad’ heeft een bestuursraad en een adviesraad, waarin ook straatvertegenwoordigers, die elk ½ jaar bij elkaar komen. De organisatie heeft verder verschillende sectoren waaronder de werkstichting ‘services’, afval binnenstad’. De financiering gebeurt via ondernemersfonds,  Binnenstad fonds ( via reclamebelasting) en via fondsen.

    Vragen
    Naar aanleiding van de presentatie ontstaat er een discussie over leegstand, de oorzaak ervan en de oplossingen, waaronder het voorstel om er daklozen te huisvesten. Voor Erik van Zanten is de recente leegstand een verrassing omdat Nijmegen het tot nu toe goed deed met haar vestigingsbeleid. Hij denkt dat het mede een verlaat effect is van corona en online webshops. Hij ziet  echter ook een kanteling ten goede; steeds meer ketens willen ook een ‘fysieke winkel’ waar klanten kunnen kijken en passen.

    De aanwezige huisarts van het Weeshuis, Jörgen ten Berge, brengt in dat veel bewoners met name over activiteiten rond gezondheid niet op de hoogte zijn en dat meer bekendheid belangrijk is.  

    Tenslotte is er ook nog een idee om de elektriciteitshuisjes wat mooier te maken, dit naar aanleiding van het plan tegen graffiti.  Het wordt meegenomen, ook door de wijkregisseurs die ook hun folder uitdelen van het anti graffiti-project vanuit de gemeente.

    Rondje langs de velden
    In aanwezigheid van wijkregisseurs en wethouder Binnenstad John Brom.

    Op Plein 44; werkte de kerstverlichting soms wel en soms niet, dit wordt opgepakt.  Er is ook een idee om dit soort storingen in de ‘herstel- app’ te zetten.

    Er zijn nog vragen over de overlast veroorzaakt door Liander. De wethouder geeft aan dat de overlast voorlopig alleen maar groter zal worden, omdat er meer stroom moet komen voor extra bewoners en elektrisch parkeren.

    Een bewoner van het Kerkegasje meldt dat de parkeervergunningen in de binnenstad per 1-1-2025 worden ingetrokken. Als alternatief moet men naar de parkeergarage Eiermarkt met veel hogere tarieven. Bovendien zijn er geen plaatsen gereserveerd voor bewoners.  Dit terwijl alle grote bedrijven ontheffing krijgen voor lossen en laden. Ook de informatie over bezoekersvergunningen op  https://www.nijmegen.nl/diensten/parkeren-verkeer-en-vervoer/ is onduidelijk. Daarnaast vindt spreker dat De Gruitberg – achter het Koningsplein –  een voorbeeld is van vervelende vergroening en slechte poëzie.

    Achter de Grote Markt (Moordkuil) is het al lang een grote puinhoop. Dit is al vaak gemeld. De voorzitter van het ‘Huis van de Binnenstad’ gaat er met een bewoonster naar kijken.

    Alle banken in Kronenburgpark worden netjes onderhouden. Er wordt verzocht om de bankjes niet in drietallen, maar alleen twee naast elkaar terug te plaatsen, om  overlast van groepsvorming te voorkomen.

    In de Burchtstraat – voor H&M –  is een mooi en praktisch bankje verdwenen. Hoe kan dat?  De wijkregisseur vraagt het na.

    Tenslotte vraagt voorzitter Peter-Paul Leferink op Reinink aan huisarts Ten Berge naar de stand van zaken rond het verhuizen van het gezondheidscentrum,  naar – mogelijk – het Kolpinghuis. Ten Berge laat weten dat alles veel tijd vraagt en dat er nog niets definitief is, ondanks eerdere  communicatie hierover vanuit de makelaar.  
    Een aanwezige merkt op dat verpleeghuis Doddendaal ook al dicht is en dat binnenstadbewoners graag een zorgcentrum in de buurt willen hebben en dat dit een mooie bestemming voor het Weeshuis zou zijn.

    De voorzitter sluit de bijeenkomst en bedankt wijkregisseurs en wethouder.

    Volgende vergadering: 27 augustus 2024, 19.30 uur
    Onderwerp: de herinrichting van Kelfkensbos.

    Let op: i.v.m. de verbouwing van het wijkcentrum vindt de bijeenkomst plaats in het Gemeentehuis.

    Bewonersplatform Nijmegen centrum, ’t Oude Weeshuis, 21 november 2023

    Verslag Gerard Nass

    Introductie

    Deze keer werd door voorzitter Peter-Paul Leferink op Reinink gestart met de uitleg van het doel van het platform: ‘voor alle bewoners en iedereen die belangen heeft in de binnenstad’. Naast het vaste ‘rondje langs de wijken’ verzorgde de gemeente een presentatie van het evenementenbeleid inclusief regelingen met betrekking tot geluid. Daaraan vooraf gaf Jaap Lamers een terugkoppeling van de ‘Evaluatie Zomerfeesten 2023’ op 31 oktober jongstleden.

    Verslag evaluatie zomerfeesten

    Lamers was positief over de opstelling van organisator ACBN dat zich inspant transparant te zijn. Besproken waren o.a. de incidenten op het Groene Balkon en aan de kop van de St Jorisstraat (uitgang Matrix). Klachten: veel vervulling en agressief gedrag waartegen politie moest optreden. Ook de looproute tussen Waalkade en Benedenstad blijft een knelpunt, evenals het wildplassen, dit ondanks extra ‘plaskruizen’. De afgesloten dichte hekken rond het Kronenburgpark tonen ‘ongastvrij’, zeker voor de langere periode waarin dit gebeurt. De groei van de Zomerfeesten is exceptioneel en daarmee is spreiding van activiteiten een grote uitdaging. In 2024 komt voor de meeste festiviteiten wel een ‘Plan van Aanpak’ dat per wijk aan bewoners moet worden voorgelegd.
    Er blijkt weinig gebruik gemaakt te zijn van het ACBN spreekuur. In 2024 wordt dat nog een keer op het gemeentehuis geprobeerd. Vanuit bewoners waren er alsnog veel klachten over toiletten; er blijft onvoldoende voorziening voor urineren, gegeven de bieromzet die week. Een ‘Plan van Aanpak’ per wijk is mooi, maar het is niet duidelijk hoe bewoners hier invloed op kunnen hebben. Er zouden gesprekken moeten worden georganiseerd. Er komt een suggestie om informatiebeleid richting bewoners beter te coördineren en af te stemmen. Verder blijft gebrek aan toezicht, ook hier, een probleem. Daar blijkt minder geld voor. In maart 2024 is weer bijeenkomst voor de nieuwe Zomerfeesten.

    Evenementen in het centrum

    Bewoners
    Voorafgaand aan de presentatie van beleidsambtenaar mevrouw Coenen verwoordden bewoners het gevoel dat er zonder overleg meer evenementen komen. En dat vragen of klagen weinig zin lijkt te hebben. Op het Faberplein was bijvoorbeeld onverwachts een groot evenement tijdens de introductie van het nieuwe studiejaar. Bewoners werden erdoor overvallen en waren te laat toen ze eenmaal klaagden. De informatievoorziening wordt als ingewikkeld en ontoegankelijk ervaren.

    Presentatie evenementenbeleid gemeente
    Mevrouw Coenen van de afdeling Economie, en adviseur evenementen gemeente Nijmegen, presenteerde vervolgens het locatiegebonden evenementenbeleid inclusief het afgeven van vergunningen. Er worden 3 categorieën onderscheiden: specifieke activiteiten ( Zevenheuvelen, Mojo, 4 -Daagse), evenementen met subsidie (o.a. city marketing) en jaarlijks terugkerende evenementen. Men doet rond alle evenementen onderzoek naar bezoekers, economische impact en waardering. Ambities zijn professionalisering, verduurzaming en toegankelijkheid. Door het beperkt aantal locaties staat de organisatie onder druk. Alles wordt wel jaarlijks in de gemeenteraad besproken. Voor meer informatie hierover wordt ook verwezen naar: https://www.nijmegen.nl/diensten/evenementen/

    Presentatie Geluid
    De heer Boudewijn Overest verzorgde een overzicht van het beleid rond geluid. Algemeen moeten voor verschillende evenementen verschillende ontheffingen worden aangevraagd. Uitzonderingen hierop zijn de Zomerfeesten en Carnaval. Ontheffing is altijd maatwerk in samenhang met omvang van het evenement. De heer Overest gaf daarbij voorbeelden van een aantal metingen.
    Geluidsnormen, geluidspunten e.d. blijken ingewikkelde materie. Vanuit bewoners komen vragen over de overlast in relatie tot (nieuwe) hoge gebouwen. Er is daarnaast de vraag in hoeverre b.v. wind wordt meegenomen. Daarnaast is er discussie over (controle van) eindtijden en de betrouwbaarheid van de (eerste) )’0 -meting’ in 1998, vanwege alle nieuwe hoogbouw. Groot punt van aandacht waren tenslotte de metingen rond dance- evenementen, een nieuw soort overlast. Ten aanzien van informatiebeleid blijkt dat (alleen) bewoners rond de Goffert en Lent vooraf worden geïnformeerd over evenementen. Ook bewoners van de binnenstad kunnen hiervoor een vraag indienen via een brief aan de griffie van de gemeenteraad. Voor meer informatie: Evenement melden of vergunning aanvragen – Gemeente Nijmegen

    Rondje langs de wijken

    Parkeren auto’s
    Er kwamen veel zaken terug die al eerder werden besproken. Zo is er onduidelijkheid over het parkeer/ontheffingsbeleid. Een aantal bewoners kan de auto niet meer kwijt (locatie kapel Doddendaal) terwijl op de Karregas de borden niet duidelijk zijn. De wijkregisseurs geven toelichting op het parkeerbeleid, ook in Nijmegen is er een ontmoedigingsbele

    Fietsen in de binnenstad:
    De gratis fietsenstalling van Plein 44 blijkt moeilijk te vinden. Ook het bomen snoeien daar (uitzicht op het bord van de fietsenstalling) is een probleem. Er slingeren te veel fietsen in de Binnenstad waarop te weinig wordt gecontroleerd, omdat er onvoldoende toezicht is. Wijkregisseurs geven aan dat fietsenbeleid in de stad een grote uitdaging is. Voldoende toezicht blijft moeilijk, vanwege een personeelsprobleem; het is erg moeilijk om mensen te werven, ze worden weggekocht door beveiligingsbedrijven.

    Ophalen papier:
    Ook papier ophalen blijft een punt van aandacht, de papier aanbiedregels zijn onduidelijk.

    Groenbeleid:
    Daarnaast was een brief over groenbeleid vanuit de gemeente Karregas/Zeigelhof) verwarrend, ook al omdat deze pas kwam nadat werkzaamheden al bezig waren.

    Sigarettenpeuken:
    Nieuw is de grote hoeveelheid sigarettenpeuken boven aan de Grotestraat en de bij Bibliotheek en Lux.

    Kronenburgerpark rustiger:
    Positief punt is dat het rond Kronenbrugpark rustiger is geworden; wel graag meer controle over de jeugd die daar nu steeds meer ‘hangt’.

    Carolus gebouw:
    Er waren daarnaast vragen over de plannen rond het Oude Carolus gebouw. Bij de gemeente bij monde van de weer aanwezige wethouder John Brom ( Binnenstad) was hierover niets bekend.

    Kermis op Plein ’44:
    Een aantal bewoners ziet de kermis nog graag terug op Plein ’44 , maar het blijkt dat er op dit moment geen exploitanten voor te vinden zijn.

    Prostitutie en drugshandel:
    Prostitutie in sociale huurwoningen neemt toe en in de Oude Haven is er de laatste 3 maanden meer drugshandel.

    Vervuiling en onderhoud groen:
    De binnenstad vervuilt. Op dit moment, in de herfst, zijn er veel bladeren. Bewoners van Keumengas vragen zich af hoe het is met het onderhoud van het ‘groen. Er lijkt minder te gebeuren, het wordt best gevaarlijk met gladheid. Hier daar spreken bewoners over verloedering. De gemeente is er mee aan de slag, het heeft de aandacht, aldus de wijkregisseurs.

    Graffiti:
    Er wordt aandacht gevraagd voor de toename van graffiti de laatste 3 maanden. Na corona blijkt dat verergerd met name de zogenaamde ‘ tags’. Er komt een meldpunt graffiti en er wordt onderhandeld met de ‘scene’ in deze. Er wordt vanuit bewoners ook gevraagd affiches plakken mee te nemen in dit beleid.

    Straatverlichting:
    Aandachtpunt is ook (reparatie van) avond- straatverlichting. Vanuit de gemeente wordt gevraagd dit dan meer te melden.

    Versnelling herinrichting Burchtstraat:
    De bewoners van de Burchtstraat vragen de pas in 2026 geplande werkzaamheden eerder uit voeren. Dit kan niet omdat tegelijkertijd ook stroomleidingen verzwaard moeten worden en de aandacht voor archeologie dit extra bewerkelijk maakt.



    21.25 uur wordt de vergadering afgesloten en door een aantal aanwezigen een consumptie genuttigd aangeboden door de gemeente.

    De wijkregisseurs zijn te bereiken via wijkregisseurcentrum@centrum.nl


    Bewoners Platform Nijmegen Centrum

    Bijeenkomst 20 juni 2023 in wijkcentrum ’t Oude Weeshuis

    Evaluatie Vierdaagse 2022
    Een van de bestuursleden rapporteerde over twee eerdere bijeenkomsten, waaronder een presentatie begin juni in de Lindenberg.
    De geluidsoverlast van en de omheining rond het Kronenburgpark blijven een probleem; het hek moet om veiligheidsreden blijven staan. De politie belooft komende Vierdaagse wel extra te surveilleren. Bewoners vinden dat voor de overlast ook het soort muziek bepalend is, eerder was er minder overlast.
    Op het Joris Ivens Plein komt dit jaar salsamuziek, maar Plein 44 blijft leeg. In de stad komen wel extra toiletten, maar voor vrouwen nog te weinig, daarvoor is een armbandje van € 10 nodig.
    In september is er weer een evaluatie. Voor die tijd kunnen ook klachten worden ingediend bij secretariaat@4daagse.nl of telefonisch via 14 024 of de politie (0900 – 8844).

    Voortdurende overlast
    Vanuit bewoners worden al meteen de constante overlast van de Bloemerstraat ingebracht en de verkeersrisico’s in de Priemstraat en Smidstraat. Dat laatste geldt ook voor Plein 44 waar vooral het fietsverkeer levensgevaarlijke situaties oplevert. Vanuit de gemeente wordt nogmaals – de volgorde – van procedures toegelicht; oplossingen blijken taai en moeilijk te organiseren.
    Na een kort verslag van een bijeenkomst van alle Nijmeegse wijkraden – 44 waarvan 40 aanwezig – ten bate van meer onderlinge samenwerking, werden door het bestuur de prettige voorbereidingsbijeenkomsten met de wijkregisseurs Suzanne Arts, Anne-Marie Cobussen en Sietske Friesen, aangestipt. Ondanks aanvankelijke reserves over de nieuwe wijkstructuur ervaart men vooral de communicatie als heel prettig.

    Stadsvernieuwing en actieplan ‘Hartje Nijmegen’
    Vervolgens was er het aangekondigde agendapunt gebiedsontwikkelingen en het actieplan Hartje Nijmegen’ waarover aanwezigen vooraf informatie ontvingen.
    Aanleiding is dat Nijmegen tot 2030 inzet op 10.000 extra woningen en 10.000 extra banen. Tegelijkertijd wil men het karakter van de stad in stand houden en vergroenen. Daarom zoekt de gemeente voor uitbreiding vooral richting Waalsprong, Waalfront, centrum/stationsomgeving, Kanaalzone/Winkelsteeg en Heyendaal, en de sectoren Health & High Tech. Onderdeel van dit plan is ook de renovatie van het stationsgebied ( zie ook https://www.nijmegen.nl/stationsgebied/centrumkwartier/
    Het actieplan ‘Hartje Nijmegen ’ is woensdag 16 juni door de gemeenteraad aangenomen. Marie Louise Verschure, strategisch projectleider Binnenstad, gaf een presentatie en beantwoordde vragen. De kernpunten van het plan zijn ‘aantrekkelijke stad’, ‘economische veerkrachtige stad’, ‘sociaal en gezonde stad’ en ‘duurzaamheid’.

    Belangrijk voor de binnenstad, zo startte Marie Louise Verschure, is een (voormalig) ‘coronapotje’ van € 300.000. Daarvoor werden bij burgers ideeën opgehaald die snel zijn uit te voeren. Voor 2025 en 2026 gebeurt dat opnieuw in oktober 2024. Voor de stadsvernieuwing is ook een team van deskundigen ingeschakeld om te onderzoeken wat nog ‘past’ in de stad en wat niet. Naast vergroening, cultuur ( benadrukken historie) en het meer betrekken van het Waaleiland bij het centrum, staan in hun advies mobiliteit, leefbaarheid en beheersvragen centraal. Rond mobiliteit worden fietsen (inclusief parkeren) een grote uitdaging. Voor de leefbaarheid zijn toezicht, afval en beheer vanwege toenemende horeca – denk aan terrassen – punten van aandacht. Op de eerdere ‘open avonden’ is gewerkt met ‘themakaarten’ om een beeld te krijgen van de verhouding tussen de verschillende onderwerpen. Wanneer je b.v. inzet op meer horeca heeft dit ook gevolgen voor de ervaren leefbaarheid en mobiliteit. Op 10 juli was hierover nog een openbare bijeenkomst waarna er in september een plan voor B & W moet liggen.
    Voor het centrum zijn de Ziekerstraat, Molenpoort en horecagebieden aandachtspunten evenals de verbouwing van de oude V & D. Er wordt daarnaast verder ingezet op vergroening. Een ander groot project zijn de extra transformatoren voor de groeiende vraag naar elektriciteit, denk b.v. aan laadpalen.

    Reacties van bewoners
    Vanuit de zaal werd waardering uitgesproken voor de presentatie, al was er wel de vraag waarom er weer (dure) adviezen nodig waren, omdat een aantal bewoners het gevoel had dat er weinig gedaan werd met aandachtspunten die ze zelf al jarenlang inbrengen. De overlast van ‘kappers’ en drugs werden in dit verband genoemd, waarop een discussie ontstond over de reden waarom de gemeente, – wethouder John Brom was ook weer aanwezig – onvoldoende handhavers weet aan te trekken. Echte irritatie was er over een artikel in de Gelderlander van die ochtend, waarin de situatie in het Kronenburgpark volgens een aantal omwonenden te rooskleurig werd voorgesteld. Naast een aantal positieve punten – zo gaat het beter met het afvoeren van glaswerk en afval door horeca en met de leegstand – werden de terrassen en de (wildgroei) aan horeca waaronder die op het ‘Faberplein’, weer besproken. Ander voorbeeld was de betegeling voor het gemeentehuis in De Burchtstraat die als erg gevaarlijk wordt ervaren. Met name oudere bewoners ondervinden veel problemen bij het indienen van klachten. Voor dit laatste werd door de aanwezige ambtenaren verwezen naar https://www.bindkracht10.nl/ die hierin kan ondersteunen.

    Bewonersplatform Nijmegen-centrum 1 maart 2023

    Woensdag maart jl. was er in het Oude Weeshuis de 3-maandelijkse bijeenkomst van het Bewonersplatform Nijmegen Centrum (BPNC). Het BPNC is de formele gesprekspartner van de gemeente. Naast bureau Handhaving en toezicht waren daarom ook de drie wijkregisseurs, wijkagenten en de wethouder binnenstad aanwezig. Het is een overleg ‘van en voor bewoners en gesprekspartner voor iedereen die belangen heeft in de binnen- en benedenstad’. Er waren woensdagavond 1 maart in totaal 55 personen aanwezig in Wijkcentrum ’t Oude Weeshuis.

    Naast de 4- Daagse, waar we elders op terugkomen, ging de avond vooral over de veiligheid en het toezicht in de binnenstad. Hoe wordt dit ingezet en wat is de ervaring met handhaving in het centrum door bewoners? Wat gaat er goed en wat kan beter?
    Eerst waren er 3 inleidingen door mensen van bureau Toezicht, Handhaving, de wijkregisseur veiligheid en de DAR, want ook afval is een belangrijk thema. Hierna konden door buurtbewoners vragen worden gesteld.

    Handhaving & toezicht
    Bureau Toezicht & Handhaving heeft sinds 2000 een aantal taken van de politie overgenomen. Er zijn momenteel 28 medewerkers voor de hele stad, een tekort dat aangevuld moet worden tot 36. Er wordt gewerkt met ‘Hotspots’, plekken waarvan bekend is dat er overlast is. Hiervoor zijn ( digitale) meldingen door bewoners belangrijk.
    Er is een verschil tussen toezicht en handhaving. Wie ‘Handhaving’ of ‘Toezicht’ is staat op de achterkant van de gele hesjes. “Toezicht” kan alleen controleren op regels en geen bekeuringen uitschrijven. “Handhaving” kan wel bekeuren bijvoorbeeld voor parkeerovertredingen, afval of verkeerd geparkeerde fietsen. Het uitschrijven van bekeuringen is nog niet zo gemakkelijk. Door onder andere privacywetgeving moeten overtreders op ‘heterdaad’ worden betrapt. Daarnaast kost een verbaal uitwerken en indienen de ambtenaar 6 uur.
    Aanwezige bewoners zeiden ‘meldmoe’ te zijn omdat ze het idee hebben dat melden niet helpt. Een voorbeeld daarvan is glas op straat. Toch vraagt de gemeente zoveel mogelijk te melden om hun buitenengewoon opsporingsambtenaren ( BOA ‘s) zo goed mogelijk in te zetten. Hoe meer meldingen hoe meer actie, aldus de gemeente! (zie ook het telefoonnummer van het wijkmanagement beneden).

    Afval
    Afval trekt afval aan. De DAR wil daarom snel kunnen ingrijpen en opruimen. Rotzooi is vooral een kwestie van mentaliteit. Daarom wordt ingezet op voorlichting, ook naar studenten toe. Vanuit bewoners werd aangegeven dat vuilnisbakken in de winkelstraten te klein zijn, niet zichtbaar genoeg en ook op zaterdagmiddag leeg gemaakt moeten worden. Ook de vele stickers zijn bewoners een doorn in het oog. (zie melding van de DAR beneden).
    Vanaf 2024 mag de horeca haar vuilcontainers niet meer buiten zetten. Daarnaast zijn er vanuit bewoners klachten over de terrassen die veel plek innemen en smerig zijn. De gemeente heeft in haar laatste nota ( zie ook https://benedenstadnijmegen.nl/terrassennota/ gekozen voor zelfregulering. In een nieuwe verordening wordt wel vastgelegd dat ondernemers in een straal van 25 meter zelf schoon moeten maken.

    Vragenronde
    In de vragenronde na de pauze kwamen veel onderwerpen aan bod die te maken hebben met overlast. Het ‘rondje langs de velden’ ging onder meer over te hard rijden (Bloemenstraat), drugsdealers ( 2e Walstraat), onwenselijke effecten van de geveltuintjes (Grotestraat), overlast van junks en prostitutie ( Kronenburgersingel), hangoverlast op het Groene Balkon, en zo nog het een en ander.
    In de bijeenkomst werd duidelijk dat de mogelijkheden van politie en Handhaving & Toezicht beperkter zijn geworden. Daarom vraagt de gemeente meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de bewoners in het centrum. Gegeven de grote opkomst 1 maart lijkt het met dat laatste wel goed te zitten.

    Contactadressen voor meldingen, klachten en adviezen
    Wijkregisseur centrum: wijkregisseurcentrum@nijmegen.nl; tel 14024
    Meld en herstel: https//www.nijmegen.nl/diensten/melden-aan-de-gemeente/meld-herstel/
    DAR: https://www.dar.nl/melding-maken/

    Vierdaagsefeesten 2022

    Maandagavond 9 mei was er in de Lindenberg een informatiebijeenkomst over de komende Vierdaagsefeesten van 16 tot en met 22 juli.  Na 2 jaar corona wordt de draad weer opgepakt zonder al te veel wijzigingen. Wel komen er extra podia in de Bloemenstraat (Belvédère met stevige muziek),  de Betouwstraat en op Ganzenheuvel (Franse chansons). Over de activiteiten in het Kronenburgpark is nog niks bekend.

    Een centraal thema dit jaar is ‘duurzaamheid’. Er komt een systeem van plastic glazen met eenmalig statiegeld. Daarnaast zijn er polsbanden voor toegang tot toiletten en andere voorzieningen. Naar aanleiding van de evaluatie uit 2019 worden er extra toiletten en plaszuilen geplaatst. Het wordt – aldus de organisatie- ‘voor ieder wat wils’ (diversiteit) en men wil de drukte beter organiseren via nieuwe technologie, waaronder een speciale app.

    Vanuit de bewoners werd gevraagd om een papieren ‘oranje boekje’, met alle informatie en een telefoonnummer dat ook na 01.00 uur ’s nachts bereikbaar is. Normaal wordt vanaf die tijd alleen naar de politie doorverwezen. Punt van zorg blijft ook de geluidoverlast, zeker met het extra podium boven in het Hunnerpark. Het beheer van de grasvelden aan de Waalkade is een andere zorg.  Goed nieuws is dat er dit jaar geen Booster komt. Omdat die blijkbaar al op de Tilburgse kermis gepland is, blijft ons als bewoners dit extra gegil bespaard.

    De organisatie van de Vierdaagse feesten wil graag inbreng van bewoners over hun 10 jaren plan. Met vragen als: moet het groter/ kleiner, investeren op vernieuwing, groei. Kwaliteit, betaalbaarheid, afval, maatschappelijke verantwoording en geluid?  
    Half juni ontvangen alle bewoners nadere informatie met daarin ook een adres om te reageren. Voor meer informatie kunt u ook terecht op de Inloopmiddag 20 mei op de Van Schaeck Mathonsingel 12.

    Meer informatie over de Vierdaagse feesten is te vinden via https://www.vierdaagsefeesten.nl/

    Verslag Bewonersplatform

    Na een coronapauze was er dinsdag 2 november jl. weer een overleg van het Bewonersplatform in wijkcentrum ’t Oude Weeshuis. Dit overleg, waaraan de buurten van de Waalkade tot aan Keizer Karel/Oranjesingel meedoen, vindt in principe 4 keer per jaar plaats. Onderwerpen van gesprek waren de terrassennota, de tijdelijke verruiming van de terrassen, het nieuwe wijkgericht werken en probleemlocaties.

    Onrust over nieuwe kozijnen – de papieren werkelijkheid van Portaal

    Bewoners van een aantal straten in de Benedenstad verzetten zich tegen plannen van woningstichting Portaal. De onrust ontstond begin maart, toen bleek dat Portaal de ranke schuiframen wil vervangen door houten naar binnendraaiende kiepramen. Het gaat om de woningen in de Muchterstraat (oneven nummers), Muchterplaats, Klokkenberg, Groene Balkon en Vleeshouwerstraat.

    Top down
    Bewoners zijn verbolgen over de top down aanpak van Portaal. Ze zijn niet geïnformeerd, niet geraadpleegd en hebben al helemaal geen inspraak gehad in de keuze van de nieuwe kozijnen. Het resultaat is daar dan ook naar.

    Papieren werkelijkheid van Portaal
    Vrijwel niemand is blij met de voorgenomen kozijnen. Ze nemen veel licht weg; raambekleding past niet meer; als ze open staan kunnen luxaflex, plissé’s en rolgordijnen niet meer dicht; de ventilatieroosterbakken zijn onhandig; en de grote meubels en piano’s kunnen niet meer de woonkamers op de eerste verdieping in of uit. Daarvoor gebruiken bewoners nu het verhuisraam dat wordt opgeheven.

    Verrommeling van beschermd stadsgezicht
    Daarnaast zijn bewoners verbijsterd over de wijze waarop het straatbeeld wordt aangetast. De geplande kozijnen leiden tot verrommeling van het beschermde stadsgezicht.

    Handtekeningenactie
    In een petitie vragen bewoners van 51 van de 69 woningen om een pauze in de werkzaamheden, zodat er ruimte komt voor overleg.

    Informatie over de verdere ontwikkelingen vindt u op benedenstadnijmegen.nl/kozijnen

    Onze zienswijze op Omgevingsvisie Nijmegen Stad in Beweging

     De ontwerp Omgevingsvisie heeft in de periode van donderdag 20 februari 2020 tot en met woensdag 1 april 2020 voor eenieder ter inzage gelegen. 

    Er zijn in totaal 35 zienswijzen en 7 adviezen binnengekomen. Vanuit alle hoeken van de samenleving zijn er zienswijzen gegeven; van bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisatie en overheidsinstanties. In de reacties zijn alle onderwerpen zoals bv. het wonen, groen, economische ontwikkeling, samenwerking, gezondheid, ruimtelijke kwaliteit terug te zien. De zienswijzen en adviezen hebben geleid tot waardevolle wijzigingen in de visie zowel in de kaarten als in de teksten. De zienswijzen en adviezen laten de betrokkenheid van de stad zien en tonen dat er een groot draagvlak is voor de ruimtelijke keuzen en ambities die gesteld worden in de Omgevingsvisie. 

    Ook wij, Bewonerscomité Benedenstad Nijmegen, hebben onze zienswijze ingediend:

    Onze zienswijze Reactie
    1. Ook wij steunen de groei van werkgelegenheid en zijn blij met een bruisende binnenstad. Dat leidt tot reuring. We zijn uiteraard blij met de intentie om het evenwicht tussen leefbaarheid en reuring te bewaren – en wat ons betreft in sommige gevallen te herstellen -. Maar om daarin succesvol te kunnen zijn moeten o.i. allereerst de situatie en het concrete probleem worden benoemd; te weten het gegeven dat tussen het winkel- en uitgaanscentrum aan de zuidkant en de Waal aan de noordkant een aantal woonbuurten ligt. Het gaat hier niet om woningen in winkel- en uitgaansstraten, maar om grote buurten die in de jaren 1980’s bewust als woonbuurt zijn gebouwd. Dat is een stedenbouwkundig gegeven dat specifieke eisen stelt en beperkingen oplegt aan het verder ontwikkelen van dit stadsdeel. 1 & 2. In het stadsdeel Centrum kan onderscheid worden gemaakt tussen de wijk Stadscentrum en de wijk Benedenstad. In de wijk Stadscentrum treffen we de meeste horeca, detailhandel en culturele functies aan, maar ook de wijk Benedenstad met o.a. haar oostelijke Waalkade, Valkhofpark, Musea en de Commanderie heeft stedelijke functies. In het gehele Centrum wordt uiteraard ook gewoond, maar het zijn geen gewone woonwijken. Het gaat om een woonfunctie in een binnenstedelijk gebied. De overlast die men ervaart is vaak gerelateerd aan deze mix van centrumfuncties. We zullen het onderscheid m.b.t.de wijken/ woonmilieus Centrum en Benedenstad duidelijker aangeven in het achtergronddocument Nijmegen, Stad in Beeld op pagina 48. 

    2. Benoem woonbuurten expliciet
    Nijmegen omarmt de Waal – dat is mooi -, maar we willen in die omarming niet worden fijn geknepen. We vragen u daarom om in de definitieve Omgevingsvisie en de daarop volgende uitvoeringsplannen niet te spreken over wonen in de binnenstad in zijn algemeenheid, maar expliciet en systematisch de woonbuurten te benoemen. 
    3. Benoem de spanningsverhouding tussen woonbuurt en uitgaansleven
    We lezen over het streven naar een betere mix van wonen en werken. Voor onze buurten heeft dat ook een andere kant: werken in de binnenstad is vaak werken in de horeca, cultuur, toerisme, evenementen. Het is niet alleen een mix van wonen en werken, maar ook een mix van wonen en uitgaansleven. Een lastige combinatie die o.i. benoemd moet worden, zodat we samen kunnen zoeken naar een werkbaar én leefbaar evenwicht. 
















    3. In de Omgevingsvisie willen we de spanning tussen de woonfunctie en andere functies die horen bij een binnenstad, zoals horeca en evenementen, zoveel mogelijk verminderen. Leefbaarheid en levendigheid zijn actuele thema’s en vragen beiden om aandacht. We willen een bruisend Stadscentrum, waar bezoekers en bewoners graag naar toekomen en het goed ondernemen is. De afgelopen jaren hebben we ons ingezet om meer bezoekers in het centrum te verwelkomen. Tegelijkertijd zien we dat er steeds meer mensen in het Stadscentrum zijn gaan wonen en dient er rekening te worden gehouden met hun belangen. Bij het opstellen van nieuw beleid, bijvoorbeeld als het gaat om horeca, terrassen en evenementen, houden we dan ook rekening met gecombineerd gebruik van de binnenstad. Overlast dient zoveel mogelijk te worden voorkomen. Ook dienen in een goed functionerende openbare ruimte veiligheid en een vrije loopruimte gewaarborgd zijn. Zie ook onze reactie onder 1. Het centrum, met z’n grote functiemenging, is een arena van ruimtelijke belangen. Dat is bij tijd en wijle inderdaad een lastige mix. Daarover willen we ook in gesprek blijven in de daarvoor aangewezen gremia. 


    Wijzigingen n.a.v. zienswijzen
    We zullen het onderscheid m.b.t.de wijken/ woonmilieus Centrum en Benedenstad duidelijker aangeven in het achtergronddocument Nijmegen Stad in Beeld op pagina 48. In het stadsdeel Centrum kan onderscheid worden gemaakt tussen de wijk Stadscentrum en de wijk Benedenstad. In de wijk Stadscentrum treffen we de meeste horeca, detailhandel en culturele functies aan, maar ook de wijk Benedenstad met o.a. haar oostelijke Waalkade, Valkhofpark, Musea en de Commanderie heeft stedelijke functies. In het gehele Centrum wordt uiteraard ook gewoond, maar het zijn geen gewone woonwijken. Het gaat om een woonfunctie in een binnenstedelijk gebied. De overlast die men ervaart is vaak gerelateerd aan deze mix van centrumfuncties. 

    De hele nota kunt vindt u onder het menu-item documentatie, gemeentelijk beleid. Onze zienswijze vindt u op pagina 27.

    Geen extra terrassen op Franseplaats: buurt blij

    Met de opening van de horeca op 1 juni hielden omwonenden van de Commanderie hun hart vast: horecaondernemers mochten onder voorwaarden hun terrassen tijdelijk uitbreiden. De gemeente heeft het verzoek hiertoe van De Hemel en De Pelgrim afgewezen. In een eerste reactie in de Gelderlander Online van 30-5, uitte de uitbater hierover zijn ongenoegen. Met name zijn opmerking dat de buurt akkoord was met een mogelijke uitbreiding schoot buurtbewoners in het verkeerde keelgat. Gelukkig heeft de buurt de kans gekregen haar kant van het verhaal in De Gelderlander van 2-6 te laten horen. Lees hierover het artikel in de Gelderlander van 2 juni 2020.

    Ontwerp-Omgevingsvisie

    De gemeente Nijmegen heeft eind februari  2020 een omgevingsvisie gepresenteerd. Hierin schetst de gemeente haar visie op de toekomst van de stad.  Zo is er het plan om de komende jaren 15.000 woningen bij te bouwen in de bestaande stad. En de werkgelegenheid te laten groeien met 1000 banen per jaar. Nijmegen blijft volgens de visie een compacte en leefbare stad, zodat mensen zich gemakkelijk lopend, fietsend of met het OV kunnen verplaatsen.

    Tot 1 april kunnen we reageren.
    Voorafgaand aan deze ontwerp-Omgevingsvisie heeft de gemeente gesproken met groepen inwoners,  bedrijven, ondernemers en instellingen. Tot 1 april kan iedereen nog reageren en een eigen visie inbrengen. 

    Wat is voor ons van belang
    Om het wat makkelijker te maken hebben we een aantal punten uit het rapport gehaald die voor onze buurten van belang zijn.

    Foto: Gerie Sandmann

    Onze reactie: erken onze woonbuurten
    Er is redelijk wat aandacht voor wonen in de binnenstad. Dat vinden wij niet genoeg; het is te algemeen. Daarom hebben we een brief geschreven naar het college en de gemeenteraad.

    1. Wij maken onderscheid tussen ‘wonen in de winkelstraten’ en ‘woonbuurten’. Onze buurten liggen  tussen de winkel- en uitgaansstraten en de Waal. Ze zijn in de jaren 1980’s uitdrukkelijk gebouwd als woonbuurten. Daar wordt anders gewoond en gelden andere regels dan in winkel- en uitgaansstraten. We streven ernaar dat de gemeente dat onderscheid ook ziet.  We kunnen dan samen werken aan een goede balans tussen rust en reuring.

    2. Een tweede punt dat we aan de orde stellen is de mix tussen wonen en uitgaan. In de ontwerp-Omgevingsvisie wordt aandacht besteed aan de mix van wonen en werken. Maar werken in de binnenstad is vaak werken in de horeca, in het uitgaansleven.  Woonbuurt en uitgaansleven, hoe moet dat samengaan?